سم پلاتیپوس می‌تواند به یک درمان جدید برای دیابت نوع 2 منجر شود

30 نوامبر 2016- دانشمندان معتقدند که سم تولید شده توسط پلاتیپوس نر ممکن است کلید توسعه‌ی یک درمان بالقوه ی جدید برای دیابت نوع 2 است.

در نتایج این تحقیق که در مجله‌ی Scientific Reportsمنتشر شده است، محققان دریافتند که سم پلاتیپوس(platypus) و خارپشت یا اکیدنا(یک جاندار پستاندار مورچه خوار خاردار) حاوی یک نسخه ی طولانی الاثر از هورمون GLP-1است که مسئول ترشح انسولین برای کاهش قند خون می‌باشد. هورمون GLP-1موجود در سم پلاتیپوس مشابه هورمون تولید شده در روده‌ی انسان است اما دارای پایداری به مراتب بیشتری است، درحالی که هورمون GLP-1انسانی درعوض چند دقیقه تجزیه می­شود.

بیولوژیست تکاملی دانشگاه آدلاید، دکتر Frank Grutznerمی‌گوید: طول عمر طولانی‌تر هورمون GLP-1موجود در سم پلاتیپوس و اکیدنا نشان می‌دهد که امکان تولید داروهای GLP-1با عملکرد طولانی برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

او می‌گوید: نتایج این تحقیق اثباتی بر فواید تحقیقات بیومدیکال است که پتانسیل زیادی درآن نهفته است این هورمون درکنترل متابولیسم نقش محوری دارد.

پلاتیپوس نر برای جفت گیری با سایر نرها در فصل تولید مثل مبارزه می کند، این حیوان می‌تواند رقیب خود را با خار سمی که بر روی پاهای پشتی خود وجود دارد، از میدان بر درکند. سم موجود در این خار وارد جریان خون رقیب شده و موجب افت قند خون او می شود. البته حیوان مسموم شده توانایی تجزیه این سم را دارد.

 پرفسور Grutznerافزود: این موضوع که آنها درمرحله‌ی اول می‌توانند هورمون با ثباتی را تولید کنند و در مرحله‌ی دوم توانایی تجزیه‌ی آنرا دارند، بسیار قابل توجه است، اگر این هورمون وارد خون انسان یا موش شود قابل تجزیه نخواهد بود.

پلاتیپوس و اکیدنا دقیقاً به همان روشی که در انسان این هورمون تولید می شود، هورمون GLP-1را در روده‌ی خود برای کنترل مقدار قند خون تولید می‌کنند.

 به دلیل اینکه هورمون موجود در زهر این حیوانات به سرعت تجزیه نمی‌شود، محققان امیدوارند از این اطلاعات برای تولید داروهای جدید برای مدیریت دیابت درانسان استفاده کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/platypus-venom-could-lead-to-new-type-2-diabetes-treatments-95965414.html